Sådan laver du nemt undervisningsfilm

26. SEPTEMBER 2017  I  By Karin Eckersberg

Uanset om du er til flipped learning, micro learning, blended learning eller whatever learning, så omfatter digital læring ofte undervisningsfilm i en eller anden grad. Men hvordan gør man i praksis? Hvad skal der til? Her er 7 gode råd til at lave undervisningsfilm – fra udstyr til redigering og upload til LMS.

1. Keep it simple

Hvis man forestiller sig avancerede animationer eller det helt store kamerahold og smarte skift mellem flere kameravinkler og lokationer, så kan film hurtigt gå hen og blive meget kompliceret. Men sådan behøver det ikke at være. Det kræver måske, at du dropper perfektionismen, men en virkelig enkel og omkostningseffektiv måde er at filme sin undervisning, mens den foregår! Her slår du to fluer med et smæk. Keep it simple er grundlaget for alle de øvrige gode råd – beklager, jeg gentager ordet ‘enkel’ i mine overskrifter!

2. Du kommer langt med enkelt grej

Hvis du har en smartphone med et nogenlunde kamera, så kan du udmærket filme med den. Det er en god idé at filme med et stativ, så billedet står fast. Et stativ behøver ikke koste alverden. Du skal også have en clip on-mikrofon, som du kan fastgøre i kraven, når du underviser, og du skal sikkert også have noget ekstra ledning, så der kan komme lidt afstand mellem dig og kameraet. Endelig kan du have brug for et par softboxes, så du får ordentligt lys.

Her er det simple grej, som jeg bruger:

  • iPhone med et nogenlunde kamera
  • Stativ til iPhone – jeg bruger for det meste Tripods Stativ til telefoner
  • Mikrofon – jeg er glad for min Røde SmartLav+
  • 5m kabel – for at forlænge afstanden mellem mikrofon og iPhone
  • evt. et par softboxes for at få ordentligt lys

3. Lav en enkel drejebog

Før du filmer, skal du have styr på, hvad du skal filme. Hvis du fx skal filme din undervisning over nogle lektioner, så inddel stoffet i emner, der kan fungere som selvstændige film. Hvis du er utilfreds med en film, så kan du nøjes med at tage den ene film om. 

Hvis du noterer en titel for filmen på et stykke papir og holder det op foran dig, mens filmen kører og lige før du begynder din undervisning, så er det nemt senere at holde styr på dine film. Du kan forberede disse alternative ‘klaptræer’, mens du inddeler stoffet i emner. Noter fx: Motivation, take 1. Hvis du tager filmer om, retter du også papiret, så der nu står Motivation, take 2 osv.

Filmene må generelt ikke være for lange, men hvad der er ‘for langt’ afhænger af emnet sværhedsgrad samt målgruppes faglige niveau og koncentrationsevne.

4. Lav en enkel opsætning

Overvej hvor og hvordan du vil stå, hvad vil du have på, og hvad der skal være i baggrunden? Tag evt. et billede af din opsætning og tjek at alt er, som du ønsker det. Det er drøn irriterende at filme i halve og hele timer og så opdage madpakken og vandflasken i hjørnet af billedet.

Jeg foretrækker selv en enkel opsætning med én kameravinkel, tydeligt fokus på underviseren og en skærm med slides bagved. Du kan se et eksempel i filmen neden for. Filmen er optaget uden kursister. Jeg har taget den med her, fordi den viser en helt enkel opsætning.

Hvis du ønsker en mere fri optagelse, hvor du kan bevæge dig, og hvor du får mere af rummet og kursisterne med, så skal kameraet længere væk. Dine slides vil ofte blive mere uskarpe, ligesom lyden tit bliver dårligere. Måske har du mulighed via dit LMS for at lægge slides ind på filmen efterfølgende og tekste spørgsmål fra undervisningslokalet. Denne opsætning kan virke meget autentisk og levende, men det kræver, at du bruger noget tid efterfølgende på redigering.

5. Lav enkle, visuelle slides

Enkle, visuelle slides er med til at højne kvaliteten af dine film. Og slides laver du nok alligevel, så her slår du også to fluer med et smæk!

Det er god skik, at der ikke er for meget tekst på dine slides, og ofte virker billeder bedre end tekst. Enkelhed gør det generelt lettere for kursisterne at afkode dine pointer samtidig med, at de lytter til din undervisning. Den gode skik stammer fra face2face-undervisning, og den kan godt gradbøjes lidt, når vi taler filmet undervisning. I det digitale miljø kan kursisten netop udnytte muligheden for at stoppe filmen, læse dine slides og herefter fortsætte filmen.

Guidelines til gode slides:

  • De skal være visuelt flotte, gerne med farver, der harmonerer med underviser og lokation
  • Brug gerne billeder i stedet for tekst
  • Overvej mængden af tekst på dine slides
  • Brug en stor skriftstørrelse, afhængig af font 25-30 pkt
  • Brug gerne bullits sammen med pointer

6. Få hjælp, når du filmer

Jeg får ofte en kollega til at hjælpe mig med at tænde og slukke for kameraet og holde øje med, at jeg bliver i skærmbilledet – det er ret kikset at stå og snakke uden for billedet. Det er rart med denne hjælp, for så kan jeg koncentrere mig om at undervise, og så hjælper jeg ham en anden gang med det samme.

Når du filmer, så læg telefonen ned, så du får et horisontalt billede – ellers får du sorte felter i hver side af billedet, og det er bare ikke særlig lækkert at se på. Husk også at slå ‘Forstyr ikke’ til, så telefonen ikke ringer eller larmer, når en SMS tikker ind!

Hvis du kan dit stof, så behøver du ikke lære et manus uden ad. Det bliver ofte mere frit, hvis du underviser frem for at formidle. Men jeg øver mig altid på starten. Når jeg ved, hvordan jeg indleder, så kommer jeg bedre i gang.

7. Brug enkle programmer til redigering

Uanset hvor godt du er forberedt, så vil der altid være noget redigering efterfølgende. Du skal som regel klippe filmen til, sætte filmstumper sammen, lave overgange, notere tekst på filmen osv.

Jo mere enkle og intuitive dine redigeringsprogrammer er, jo mindre tid kræver det at sætte sig ind i dem, Jeg arbejder på Mac, og jeg bruger iMovie, som jeg synes er ganske let at bruge. Jeg ved, at mange pc-brugere har brugt Windows Movie Maker. 

Når du er færdig med at redigere, kan du ofte uploade filmene direkte til dit LMS. Hvis ikke du kan det, må du omkring en streamingtjeneste som fx YouTube eller Vimeo, og herefter kan du så fra dit LMS pege på et link til filmene.

Nu kommer det, som jeg synes er rigtig sjovt – nemlig arbejdet med at sætte et kursus sammen i et LMS med de nye film, som jeg har lavet. Jeg skriver en lille introtekst til filmen, og jeg laver ofte også en quiz eller en anden interaktiv opgave, så kursisten kan tjekke, om stoffet er forstået. Jo flere muligheder dit LMS giver dig, jo mere interessant kan dit kursus blive. Jeg er blevet glad for Eurekos, som er et virkelig ‘easy to use’ LMS, der giver mig præcis de muligheder, jeg har brug for, når jeg vil lave et rigtig godt, motiverende og interaktivt kursus. Men det er selvfølgelig alt sammen ’lir’ uden om det egentlige, som jo er dine super gode undervisningsfilm!

0 kommentarer

Trackbacks/Pingbacks

  1. Digitale relationer | IntoLearning - […] Endelig er film også en autentisk måde at arbejde med tilstedeværelse på. Når man som lærer fx sætter en…
  2. Sådan laver du en god formidlingsfilm - IntoLearning | By Karin Eckersberg - […] Lyt til podcastepisoden: Film i undervisningen – hvornår og hvordan? Her taler Birgitte Rubæk og jeg om film i…

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få inspiration, tips og nyheder fra IntoLearning

Du accepterer samtidig min persondatapolitik.
Se den under fanen 'Om'.

Du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev!

Få inspiration, tips og gode råd fra IntoLearning

 

Du accepterer samtidig min persondatapolitik. 

Se den under fanen 'Om'.

 

 

Du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev!

Pin It on Pinterest

Share This