Sådan laver du en god formidlingsfilm

03. OKTOBER 2019  I  By Karin Eckersberg

Film er et hit i digitale læringsforløb og online kurser, men bruger vi dem rigtigt? Dette blogindlæg handler om, hvornår du skal bruge film, og hvilken type film, der egner sig i forskellige læringssituationer. Du får også en helt konkret skabelon, som du kan bruge næste gang du vil lave en formidlingsfilm.

Hvornår skal du bruge film?

Film bør selvfølgelig altid indgå på en didaktisk meningsfuld måde i digitale læringsforløb og online kurser, og helt overordnet kan man sige, at film skal bruges, når film kan tilføre noget til læreprocessen, som andre elementer ikke kan gøre bedre. På den måde udnytter vi mediets forcer.

Film er rigtig gode til at anskueliggøre ting, og film kan i mange sammenhænge erstatte kompliceret tekst. Det er fx nemmere at vise, hvordan man binder et snørebånd end at forklare det med ord. Men det kan også gå for hurtigt på film, hvis man skal følge med og selv gøre det samme. Selvom filmen kan sættes på pause, er det i nogle tilfælde bedre med statiske billeder, som viser forskellige trin i en proces. 

Vi ved, at aktivt arbejde med stoffet fremmer læring, og her kan det være en udfordring med film. Det er sjældent befordrende for læreprocessen, hvis den lærende blot lader filmen passere forbi øjnene uden at tage stilling til den. Det er vigtigt at få den lærende til at se og lytte aktivt. En helt enkel måde er at stille nogle konkrete spørgsmål til filmen, som den lærende skal finde svar på.

Hvis du ønsker at dykke mere ned i, hvornår det er – og ikke er – en god idé at bruge film i digitale forløb og online kurser, så finder du i bunden af dette blogindlæg info om en podcastepisode, hvor jeg kommer et spadestik dybere.

Hvad består en god film af?

Gode undervisningsfilm bygges op af forskellige elementer i en didaktisk velvalgt rækkefølge. Men da film indgår i læreprocesser med forskelligt formål, så kan man ikke definere en entydig opskrift på den gode film. Der er flere gode opskrifter.

Det første man skal spørge sig selv om er, hvad man vil med sin film. Er formålet at formidle noget stof, så er det en god idé med en formidlingsfilm. Er der brug for instruktion, skal man selvfølgelig vælge en instruktionsfilm. Er formålet at motivere og kickstarte et nyt emne, så er der brug for en motivationsfilm. Skal der evalueres og samles op på en læreproces, så vælger man en evalueringsfilm osv.

Formidlingsfilm

Formålet med en formidlingsfilm er som nævnt at formidle et indhold i undervisningen. I denne filmtype kommer vi tæt på den traditionelle undervisning, som vi altså nu digitaliserer. 

En god formidlingsfilm består fx af en præsentation, et læringsmål, selve stoffet og en afrunding i form af en opsamling. Det er opskriften – eller den skabelon, som du kan tage udgangspunkt i, når du vælger indhold til filmen. 

Neden for finder du et konkret eksempel på en skabelon til en formidlingsfilm og efterfølgende en kort formidlingsfilm, som følger denne skabelon. Filmen handler om madspild, og det er Birgitte Escherick, der fortæller, hvordan vi undgår madspild. 

Skabelon til formidlingsfilm

1: Præsentation
Fortæl først, hvad filmen handler om.

Eksempel:
Denne film handler om madspild, som er et presserende og aktuelt problem i vores samfund.

2: Læringsmål
Fortæl herefter, hvad målet med filmen er.

Eksempel:
Når du har set filmen, så kender du problemets omfang, og du ved, hvad du selv kan gøre ved problemet.

3: Stof
Gennemgå stoffet. Del det evt. op i mindre dele.

Eksempel:
3.1: Hvad er årsagen til madspild?
3.2. Problemets omfang på samfundsplan
3.3 Problemets omfang i familien
3.4: Tre ting, du selv kan gøre for at undgå madspild

4: Opsamling
Saml op på pointer og relater til læringsmålet.

Eksempel:
Budskabet i denne film er, at madspild er et stort problem, og du kan være med til at løse det!

Om at arbejde med skabeloner

Når du arbejder med skabeloner, får du nemmere en ensartethed i dine film. Det hjælper dig med at få det væsentlige med, og det er en støtte for den gode formidling. Samtidig hjælper det de lærende, som hurtigt afkoder formen, og derfor kan bruge sit krudt på at forstå indholdet.

Fra skabelon til storyboard

Når skabelon og indhold er på plads, laver du et storyboard. Det er her du omsætter indholdet til scener og klip.

Et storyboard fungerer som en drejebog for filmen. Storyboardet udtrykker dine beslutninger om, hvordan du eksempelvis vil præsentere emnet. Skal du filme dig selv, mens du fortæller om emnet, eller skal du lave et billede med en titel eller noget helt tredje? 

Storyboardet anviser også den rækkefølge, de enkelte klip skal have i den færdige film. Det indeholder en tegning af hvert enkelt klip med angivelse af lokation samt speak og andre relevante noter.

Du behøver ikke optage din film klip for klip i kronologisk rækkefølge. Storyboardet giver dig et overblik over filmen, og du kan i stedet planlægge dine optagelser efter lokationer. På den måde er et storyboard med til at gøre dine optagelser mere effektive.

Vil du vide mere om undervisningsfilm?

Lyt til podcastepisoden: Film i undervisningen – hvornår og hvordan? Her taler Birgitte Rubæk og jeg om film i undervisningen. Du kan lytte til episoden på vores podcastsite ved at klikke på titlen, eller du kan finde episoden på iTunesSpotify eller Google Podcast. Vi snakker om film og didaktik i 37 minutter! Efterfølgende kan du supplere episoden med 7 gode råd fra mit blogindlæg: Sådan laver du nemt undervisningsfilm.

Vil du endnu mere i dybden med både didaktik og produktion, så har jeg udviklet to online kurser om at lave undervisningsfilm. 

Det ene kursus er til undervisere og eksperter, der vil lave film til digitale læringsforløb eller online kurser. Følg linket og læs mere om indholdet i kurset Film i undervisningen.

Det andet kursus er udgivet af forlaget Gyldendal. Kurset indgår i efteruddannelseskonceptet Didaktika, som er specifikt udviklet til lærerne i eud, Dette kursus hedder også Film i undervisningen, selvom der er tale om to forskellige kurser/produkter.

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få inspiration, tips og nyheder fra IntoLearning

Du accepterer samtidig min persondatapolitik.
Se den under fanen 'Om'.

Du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev!

Få inspiration, tips og gode råd fra IntoLearning

 

Du accepterer samtidig min persondatapolitik. 

Se den under fanen 'Om'.

 

 

Du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev!

Pin It on Pinterest

Share This