Film som læringsmetode
Af Karin Eckersberg
Det er den, der arbejder, der lærer noget! Sådan lyder Bedstes lov, og det er en god tagline for en moderne elevaktiverende undervisning. Blogindlægget her handler om at bruge film som læringsmetode. Læs hvorfor eleverne har gavn af at producere film, og hvordan du som lærer kommer i gang.
Bedstes lov
Da jeg var ung lærer (det var i begyndelsen af 90’erne) rejste psykolog Sten Larsen rundt og fortalte om læringens grundvilkår, og jeg husker især Bedstes lov, som har fulgt mig lige siden. Bedste lov lyder: Det er den, der arbejde, der lærer noget! Sten brugte dette billede til at kritisere en undervisning, hvor læreren snakker timen væk, og eleverne sidder som passive tilskuere. Ifølge Sten er resultatet af en sådan røv-til-bænk-undervisning, at eleverne bliver dummere og dummere, mens læreren, der reelt set er den aktive part i ligningen, bliver klogere og klogere.
Modelfoto (billedet forestiller ikke Sten Larsen)
Bedstes lov er også en metafor for det, vi ved fra forskningen: at aktivt arbejde med stoffet fremmer læring. Det er selvfølgelig ikke aktivitet i sig selv, der fremmer læring. Det aktive arbejde skal være knyttet til et fagligt læringsmål.
Film som læringsmetode
Film (også kaldet video) kan være det element, som driver elevernes aktive arbejde med stoffet. Hvis dagens læringsmål på uddannelsens til konditor er: at eleverne kan dekorere bageri- og konditorprodukter, så kan eleverne i små grupper lave film om disse produkter, og hvordan man pynter dem. For at kunne lave sådan en film, må eleverne sætte sig grundigt ind i stoffet, hvilket er det egentlige formål.
Eleverne aktive arbejde omfatter, at de 1) sætter sig ind i den viden, der knytter sig til læringsmålet og 2) overvejer, hvordan de formidler den. Det er to tilgange til læring, som støtter hinanden. Når eleverne taler sammen om, hvordan de formidler stoffet, så skærper det samtidig deres forståelse af stoffet, og jo bedre eleverne forstår stoffet, jo mere præcist kan de formidle det.
Film giver blik for fagsproget
Filmproduktion motiverer
Film fastholder læreprocessen
Din rolle i undervisningen
Digital robusthed
Udnyt dine fordele
Jeg anbefaler, at du kaster dig ud i det og ærligt fortæller eleverne, hvad du ikke selv er ekspert i, men at du gerne vil arbejde med film som et forsøg, hvor du bla undersøger, hvor meget eleverne selv kan klare af det tekniske. Bed eleverne om at hjælpe hinanden med alt det, de kan. Og husk på, at uanset hvordan filmene bliver, så får du og eleverne undervejs diskuteret stoffet, hvilket er det væsentligste og selve pointen ved læringsformen.
Hvis du har brug for lidt mere tryghed, så kan du sikkert få hjælp af skolens it-afdeling. Mange skoler har efterhånden fået gode support-funktioner, som kan være en støtte i filmprojekter.
Hvad skal du have styr på?
- Emne – hvad skal filmen handle om?
- Læringsmål – Hvad skal eleverne lære? Vær præcis med læringsmålet.
- Modtager – hvem skal se filmen? Tal om, hvordan man formidler til målgruppen
- Filmens varighed – hvor lang tid skal/må filmen vare?
- Produktionstid – hvor lang tid har eleverne til opgaven?
Teknik
- Kamera – hvad skal eleverne filme med?
- Filoverførsel – hvordan skal eleverne overføre filmen fra kameraet til pc mhp redigering?
- Redigering – hvilket redigeringsprogram skal benyttes, hvis filmen skal redigeres?
- Streaming – hvor skal filmen uploades, så modtageren kan se den?
Kamera
Filoverførsel
Redigering
Streaming
Vil du vide mere?
Lyt til podcasten på:
Vil du selv lave film til brug for din undervisning – fx i forbindelse med flipped learning, så kan du læse mit blogindlæg: Sådan laver du en god formidlingsfilm.
God fornøjelse med film i din undervisning.
0 kommentarer