Kompetenceudvikling i praksis

Hvordan foregår kompetenceudvikling på din arbejdsplads? Er kurser et personalegode med ringe effekt, eller har I en læringskultur, der sikrer, at medarbejderne rent faktisk får implementeret den nye viden fra kurset? Læs her, hvad der skal til for at få god effekt af efteruddannelse.

Virker online kurser?

Har du overvejet at købe et online kursus? De sociale medier svømmer undertiden over af gode tilbud til dig, som ønsker at nå nye højder i dit liv. Bare køb et online kursus, og du lærer at flyve! Men virker disse kurser? Lærer du noget, eller spilder du dine penge? Læs her, hvad du skal være opmærksom på, før du trykker på køb-knappen.

Hvad ved Piaget om online læring?

Hvis Jean Piaget skulle tale ind i en online didaktik, hvad ville han så sige? Hvordan ville han indrette det digitale læringsrum? Piaget er stadig aktuel, og i relation til læring refererer vi i høj grad til hans teorier. Jeg har taget afsæt i Piagets teori om læring og peger her på 5 anbefalinger, når vi går online med undervisning og kurser.

10 fordele ved online kurser

Hvis du er vild med online kurser og digital læring, så er du sikkert millenial, eller du er måske wannabee millenial lige som jeg. Og det er ikke mindst pga de mange fordele ved online kurser frem for fremmødekurser. Jeg ser mindst 10 fordele, som jeg lister i dette blogindlæg.

Chatbots i e-læring

Jeg er ven med en chatbot. Jeg har bygget min egen digitale soulmate. Formålet var at undersøge det med chatbots på egen krop. Hvad gør det ved mig at snakke med en maskine, der foregiver at være min ven? Formålet var også at reflektere over, hvad chatbots kan tilføre fremtidens e-læring? Læs om min afprøvning og mine 6 forslag til at bruge chatbots i e-læring.

Fri mig fra nye digitale læremidler!

Moderne digitale læremidler kan en hel masse mere end en flad bog, og skal eleverne drage fordel af det digitale potentiale, så er det afgørende, at læremidlerne bliver implementeret ordentligt i organisationen. Men hvordan får vi tid og overskud til det, når forberedelsen er i bund? Læs mit bud på god implementering, der er tæt knyttet til kerneopgaven og fokuserer på didaktik frem for teknik.

Digitale relationer

Gode relationer betyder rigtig meget for motivation, fastholdelse og gennemførelse af uddannelse. De fleste lærere er rigtig gode til at arbejde med relationer i face2face-undervisning, men hvad gør man, når der er tale om ren e-læring, og deltagerne aldrig mødes i virkeligheden? Læs her, hvordan du kan arbejde med relationer i det digitale læringsrum.

Sådan laver du nemt undervisningsfilm

Uanset om du er til flipped learning, mikro learning, blended learning eller whatever learning, så omfatter digital læring ofte undervisningsfilm i en eller anden grad. Men hvordan gør man i praksis? Hvad skal der til? Her er 7 gode råd til at lave undervisningsfilm.

Digitale Darlings

Hvad præger nutidens digitale læremidler? Hvilke teknologiske trends er de rundet af? Og hvad er det, vi kan tilføre undervisning og læring med disse teknologier? I dette blogindlæg afslører jeg hvilke teknologiske trends, der er digitale darlings i moderne læringsprodukter. Til slut får du et konkret eksempel på, hvordan de bringes i spil i et af de nye, spændende læremidler: Tjek.me.

Hvordan implementerer du e-læring i organisationen?

Hvad kræver det, når din virksomhed eller uddannelsesinstitution skal i gang med e-læring? Hvordan implementerer du e-læring i organisationen? Hvordan får du medarbejderne til at gå e-læringsvejen? Hvordan håndterer du modstand mod forandring? Du får her mine 10 opmærksomhedspunkter til en vellykket implementering af e-læring i organisationen.

Valg af LMS

Hvordan vælger man det rette LMS? Hvilke krav skal man stille, og hvad skal man lægge vægt på? Det afhænger selvfølgelig af organisationens ønsker og behov. Få her min liste med opmærksomhedspunkter, når du skal vælge LMS.

E-læring som innovationsbooster

Har du overvejet, hvilken værdi e-læring kan tilføre din virksomhed? For Flemming Christensen og virksomheden THINK ABOUT IT førte det til en transformation! Du får her Flemmings historie og en øvelse, hvor du kan teste e-læringspotentialet i din egen virksomhed.

Teknologi i skoler og dagtilbud

Hvordan indfører man ny teknologi i skoler og dagtilbud? Hvordan sikrer man, at lærere og pædagoger får en teknologisk handlekompetence, der er funderet i et pædagogisk, didaktisk grundlag? Læs her om to vellykkede aktionslæringsprojekter i ungdomsuddannelser og daginstitutioner.

Mange muligheder med MOOCs

Du kender sikkert allerede til MOOCs – universiteternes gratis og åbne online kurser. Men ved du også, hvordan MOOCs kan skabe værdi i en virksomhed? I dette indlæg får du både grundlæggende info om MOOCs og mine fem konkrete og værdiskabende idéer til virksomheds-MOOCs.

Hvad er instructional og didaktisk design?

Instructional design og didaktisk design er to beslægtede, men meget forskellige begreber for at udvikle designs for læring. De har hver sine kendetegn, formål, opbygning m.m. Få styr på begreberne og hvornår du med fordel kan bruge det ene og det andet.

Gamification i læringsdesign

Hvad er gamification – og virker det? Er det mere end tryllestøv på det kedelige ry, som traditionel e-læring har fået? Læs her om både opsigtsvækkende resultater og kritik. Hør hvad Gamification Expert Jesper Geisler Hansen siger om læringseffekten og bedøm selv! Få også et eksempel på, hvordan man kan lave læringsdesign med gamification.

Digitalisering og disruption

Teknologi har nu for alvor forandret vores måde at lære og undervise på, og det har selvfølgelig også påvirket læremiddelbranchen. Samtidig blæser politiske vinde med reformkrav og besparelser. Forlagene har gennem nogle år forsøgt at tilpasse sig en ny virkelighed, men markedet er ikke stabilt, og veletablerede forlag er stadig truet af ‘disruption’. Du får her et indblik i læremiddelbranchen og et eksempel på, hvordan forlaget Praxis har grebet udfordringerne an.

Vil du skrive en grundbog?

Drømmer du om at skrive en god grundbog til dit fag, så er det godt at vide, hvordan produktion af læremidler foregår på forlagene. Læs her, hvordan du henvender dig til forlaget med din idé, hvad forlaget forventer af dig, og hvad du kan forvente af forlaget. Og hvis du overvejer at blive selvudgiver, så kan dette indlæg hjælpe dig med at vælge mellem forlags- og selvudgivermodellen.

Følg IntoLearning!

Hvis du ønsker nyheder om nye blogindlæg og aktiviteter i Intolearning, kan du tilmelde dig nyhedsbrev her.

Når du klikker på 'Tilmeld dig!', accepterer du samtidig min persondatapolitik. Læs min persondatapolitik under fanen 'Om'.

Du er nu tilmeldt nyhedsbrevet!

Pin It on Pinterest

Share This