Online undervisning
5 ting du ikke skal gøre – og hvad du skal gøre i stedet!
Hvordan fucker du din online undervisning op? Det er nemmere end du tror! Og nu hvor vi alle efter nødundervisningen har fået lidt mere erfaring, så lad os samle lidt op på, hvad der virker godt og mindre godt. Her er 5 ting, du IKKE skal gøre, fordi det ganske enkelt er ONDline undervisning.
#1 Træk tiden, mens du venter på de sidste
Det er mega irriterende, når deltagerne ikke kommer til tiden, for så skal du freestyle og træde vande i flere klamme minutter. Eller nej. Det skal du IKKE. For alle dem, der er mødt op til tiden og har store forventninger til dig og dagens undervisning, de taber hurtigt modet over det åbenlyse tidsspilde.
Du har kun få sekunder til slå dig selv fast som den gode underviser, du er, og derfor skal du ikke ødsle de første minutter væk på tom snak. Du skal gå lige på fra start og trutte i trompeten. Det kan du gøre ved at:
- byde velkommen på slaget for undervisningens start
- have en RELEVANT anekdote klar, som giver de forsinkede lidt ekstra tid uden at de fremmødte oplever at spilde tiden
- præsentere dagens emne, og hvorfor det er uundværlig viden
- smide en clifhanger, så deltagerne har noget at glæde sig til (og bliver til du slutter af)
- præsentere dig ultrakort (de færreste er kommet for at høre din livshistorie)
#2 Gå i gang og se, hvad der sker
Hvis du ikke udstikker nogle klare rammer for undervisningen fra start, så vil dine deltagere bruge uforholdsmæssigt meget krudt på at forsøge at regne ud, hvad du har gang i, og hvordan de indgår i den ligning. Hvis ikke du fortæller, hvad der skal ske, og hvad du forventer af deltagerne, så taber du særligt dem, der gerne vil have en lille smule tryghed og struktur.
Vil du i stedet have alle med fra start, så skal du alt efter situationen plukke fra denne liste:
- Fortæl hvilke konkrete læringsmål, den aktuelle online undervisning er bygget op omkring
- Nævn undervisningens varighed og sluttidspunkt
- Fortæl hvordan undervisningen er struktureret og vil forløbe
- Forklar rollerne, dvs hvordan du afvikler undervisningen, og hvordan deltagerne indgår undervejs. Støt op med teknisk info om hvordan de skriver i chatten, beder om ordet osv.
#3 Hold fast i fjernundervisningsformen
Live undervisning handler om at være sammen. Hvis ikke du har overskud til det, så skal du hellere optage en film, som deltagerne kan se, når det passer dem. Vil du have succes med live undervisning, skal du så at sige gøre fjernundervisning til nærundervisning, fx ved at:
- bede deltagerne om at skrive deres navn, så du kan tiltale dem korrekt og ikke som geo14@ups.dk eller noget andet upersonligt
- give deltagerne mulighed for at stille spørgsmål, komme med råd, eksempler og kommentarer
- give dig tid til at lytte til deltagernes input, svare på dem og inddrage dem i undervisningen
- rose deltagerne for at byde ind (det du roser, får du som regel mere af)
- være menneskelig. Vis lidt af dig selv i det rum, du sidder i (en plante, et billede osv), og skjul for Guds skyld ikke dine fejl, men grin af dem!
#4 Sørg for, at DU er den aktive
- komme med egne eksempler og cases, som diskuteres i undervisningen
- løse opgaver i fællesskab via samskrivning og breakoutrooms
- give deres mening til kende via afstemninger
- løbende få tid til at tage noter, skrive i chatten, forberede spørgsmål, reflektere over undervisningen i relation til egne læringsmål o.l.
#5 Lad det hele sejle
Hvis ikke du møder deltagernes forventninger, så giver du dem en ny grund til at blive skuffede. De får ikke det, de regnede med, og hvis du så også glemmer clifhangeren, så vil rigtig mange føle, at du har narret dem.
Har du implementeret #4 (og særlig de punkter, der giver eleverne tid på egen hånd), så er du godt på vej. Så får du nemlig også tid til at reflektere over, hvordan det går med afviklingen af din undervisning. Så har du tid og rum til at følge nedenstående metode:
- Læg en plan for undervisningen med tidsangivelser og hav den liggende ved siden af dig, mens du underviser (dette foregår selvfølgelig før undervisningen)
- Tjek løbende undervejs, om du holder tidsplanen og leverer, hvad du har lovet
- Holder du tidsplanen, så går du videre
- Holder du ikke tidsplanen, må du improvisere og ændre planen on the go, så du overordnet set holder, hvad du lover. Her er det vigtigt, at du informerer deltagerne, om hvad du ændrer, og hvorfor du ændrer det. Hvis de kan se det rimelige i det, så vil de tilgive dig
Styrer du udenom de fem NO GOs og implementerer de anbefalede GOs, så vil du praktisere god online og ikke ONDline undervisning 🙂
0 kommentarer