Valg af LMS
Mange forskellige LMS’er
Der findes i dag rigtig mange LMS’er på markedet med hver sine forcer og potentialer. Og man skal se sig for. LMS’er kan være meget forskellige. Nogle er særligt velegnede til at håndtere kompetenceudvikling i store virksomheder, nogle er specielt udviklet til formelle kompetencegivende uddannelser og herunder MOOCs (Massive Open Online Courses), og andre er gode, hvis man er selvstændig kursusudbyder og sælger forskellige, enkeltstående kurser.
Opmærksomhedspunkter

Hvis I ønsker, at et læringsbureau skal udvikle jeres e-læring, så har I ikke brug for et avanceret LMS. Men hvis I selv vil udvikle e-læring, så skal I være opmærksom på, hvor avanceret e-læring, I kan lave i LMS’et. Hvis I har brug for at udvikle indhold i andre programmer, så undersøg mulighederne for integration med LMS’et
Hvis I selv skal producere online kurser, så har brugervenligheden stor betydning for, hvor hurtigt I kommer i gang, og hvor meget I får produceret. Er indlæringskurven for stejl, så kan I komme til at kæmpe med rigtig meget frustration fra dem, der skal producere.
Lav nogle brugerscenarier og afprøv systemet via dem. Forsøg fx at tilmelde jer et kursus, aflevere en opgave, få læst tekst op, modtage et kursusbevis og andre ting, som I forventer at kunne gøre i systemet.
Lav på samme måde nogle brugerscebarier for produktion af kurser og afprøv også det. Forsøg at oprette et kursus, sætte et billede ind, lave en quiz, distribuere kurset til en kursist osv.
I dag er det desuden almindeligt, at brugeren kan tilpasse it-systemer til egne præferencer ved at ændre farver, udvælge og flytte rundt på bokse osv. Undersøg hvilke muligheder brugeren har for at tilpasse systemet.

Hvordan kan I få hjælp, når I udvikler e-læring, og er der ekstra hjælp i en oplærings-/opstartsfase? Hvordan får brugerne hjælp, hvis de har problemer med at afvikle kurserne? Er der fx chat-kontakt, adgang til how-to-guides o.l.
Synet på undervisning og læring i Danmark er ikke det samme som i andre lande. Hvis I kigger på et udenlandsk system, så overvej, om jeres e-læring kan tilpasses en dansk undervisnings- og læringstradition.
Kan man via data evaluere de enkelte læringsobjekter i et kursus? Kan man fx se, om en quiz er for let (alle består altid) eller for svær (ingen består), om en film forvirrer mere end den gavner osv.
Det er i det hele taget interessant at vide, hvilke data der samles op i systemet, og det er afgørende, at man kan få adgang til dem.

Prisen er som regel sammensat af et oprettelsesgebyr og en månedligt eller årlig licens. Hertil kan komme udgifter i forbindelse med integration med andre af virksomhedens it-systemer, oplæring i systemet, fejlretning, udvikling m.m.
Opsamling
- Produktion af indhold
- Brugervenlighed
- Differentiering
- Kommunikation
- Afhængighed af leverandør
- Support
- Integration
- Udvikling og tilpasning
- Look and feel
- Adgang til data
- Priser
Læs også
Hvis du tvivler på, om e-læring i det hele taget er en god idé, så læs mit indlæg E-læring som innovationsbooster.
Kilder
Nye designs for undervisning og uddannelse af Anne-Mette Nortvig & Astrid Margrethe Hestbech, Dafolo (2016)
0 kommentarer
Trackbacks/Pingbacks