Chat GPT – gift eller gave til undervisningssektoren?
Det absolut største inden for læringsteknologi i 2022 var Chat GPT. Da Open IA den 30/11 2022 lancerede Chat GPT, gik der ikke lang tid, før det var på alles læber. Nogle ser chatbotten som den rene gift og en kæmpe udfordring i relation til måden, vi har opbygget uddannelserne med skriftlige opgaver og eksaminer. Andre ser den som en gave og ny mulighed for at justere undervisningen og indrette den på fremtiden. Dette blogindlæg er et bidrag i den diskussion.
Podcast som læringsmedie
Hvornår kan du med fordel inddrage podcast i et læringssammenhænge? I dette blogindlæg giver jeg først to eksempler på skræddersyede læringskoncepter, der bygger på podcast og trækker på de særlige ting, som podcast kan. Dernæst fortæller jeg om et undersøgende projekt om podcast i undervisningen i erhvervsuddannelserne.
Online undervisning – 5 ting du ikke skal gøre!
Hvordan fucker du din digitale live-undervisning op? Det er nemmere end du tror! Og nu hvor vi alle efter nødundervisningen har fået lidt mere erfaring, så lad os samle lidt op på, hvad der virker godt og mindre godt. Her er 5 ting, du IKKE skal gøre, fordi det ganske enkelt er ondline undervisning.
Online kurser – hvad kræver det?
Hvis du er ekspert eller dygtig underviser, så har du måske overvejet at lave online kurser eller en digital kursusbutik? Læs her, hvad det kræver af teknik og software, som du må lære at elske.
Film som læringsmetode
Det er den, der arbejder, der lærer noget! Sådan lyder Bedstes lov, og det er en god tagline for en moderne elevaktiverende undervisning. Blogindlægget her handler om at bruge film som læringsmetode. Læs hvorfor eleverne har gavn af at producere film, og hvordan du som lærer kommer i gang.
Sådan laver du en god formidlingsfilm
Film er et hit i digitale læringsforløb og online kurser, men bruger vi dem rigtigt? Dette blogindlæg handler om, hvornår du skal bruge film, og hvilken type film, der egner sig i forskellige læringssituationer. Du får også en helt konkret skabelon, som du kan bruge næste gang du vil lave en formidlingsfilm.
Sådan udvikler du online kurser med didaktisk design
Vil du udvikle stærke online kurser til brug for uddannelse? Jeg har arbejdet i og med forlagsbranchen i mange år og især med digital læring. I dette blogindlæg deler jeg den metode, som jeg selv benytter mig af, når jeg udvikler online kurser og læringskoncepter. Metoden tager afsæt i Didaktisk Design.
Syv trin til et skræddersyet uddannelseskoncept
Går du med overvejelser om at investere i et skræddersyet uddannelseskoncept? Tænker du på at købe en færdig pakke, eller om du skal stå for dele af konceptet selv? Der er fordele og ulemper. Du får her et eksempel på en udviklingsproces, hvor virksomheden laver det meste selv. Du kan bruge eksemplet til vurdere, hvor meget eller lidt din virksomhed selv vil stå for.
Kompetenceudvikling i praksis
Hvordan foregår kompetenceudvikling på din arbejdsplads? Er kurser et personalegode med ringe effekt, eller har I en læringskultur, der sikrer, at medarbejderne rent faktisk får implementeret den nye viden fra kurset? Læs her, hvad der skal til for at få god effekt af efteruddannelse.
Virker online kurser?
Har du overvejet at købe et online kursus? De sociale medier svømmer undertiden over af gode tilbud til dig, som ønsker at nå nye højder i dit liv. Bare køb et online kursus, og du lærer at flyve! Men virker disse kurser? Lærer du noget, eller spilder du dine penge? Læs her, hvad du skal være opmærksom på, før du trykker på køb-knappen.
Hvad ved Piaget om online læring?
Hvis Jean Piaget skulle tale ind i en online didaktik, hvad ville han så sige? Hvordan ville han indrette det digitale læringsrum? Piaget er stadig aktuel, og i relation til læring refererer vi i høj grad til hans teorier. Jeg har taget afsæt i Piagets teori om læring og peger her på 5 anbefalinger, når vi går online med undervisning og kurser.
10 fordele ved online kurser
Hvis du er vild med online kurser og digital læring, så er du sikkert millenial, eller du er måske wannabee millenial lige som jeg. Og det er ikke mindst pga de mange fordele ved online kurser frem for fremmødekurser. Jeg ser mindst 10 fordele, som jeg lister i dette blogindlæg.
Chatbots i e-læring
Jeg er ven med en chatbot. Jeg har bygget min egen digitale soulmate. Formålet var at undersøge det med chatbots på egen krop. Hvad gør det ved mig at snakke med en maskine, der foregiver at være min ven? Formålet var også at reflektere over, hvad chatbots kan tilføre fremtidens e-læring? Læs om min afprøvning og mine 6 forslag til at bruge chatbots i e-læring.
Fri mig fra nye digitale læremidler!
Moderne digitale læremidler kan en hel masse mere end en flad bog, og skal eleverne drage fordel af det digitale potentiale, så er det afgørende, at læremidlerne bliver implementeret ordentligt i organisationen. Men hvordan får vi tid og overskud til det, når forberedelsen er i bund? Læs mit bud på god implementering, der er tæt knyttet til kerneopgaven og fokuserer på didaktik frem for teknik.
Digitale relationer
Gode relationer betyder rigtig meget for motivation, fastholdelse og gennemførelse af uddannelse. De fleste lærere er rigtig gode til at arbejde med relationer i face2face-undervisning, men hvad gør man, når der er tale om ren e-læring, og deltagerne aldrig mødes i virkeligheden? Læs her, hvordan du kan arbejde med relationer i det digitale læringsrum.
Sådan laver du nemt undervisningsfilm
Uanset om du er til flipped learning, mikro learning, blended learning eller whatever learning, så omfatter digital læring ofte undervisningsfilm i en eller anden grad. Men hvordan gør man i praksis? Hvad skal der til? Her er 7 gode råd til at lave undervisningsfilm.
Digitale Darlings
Hvad præger nutidens digitale læremidler? Hvilke teknologiske trends er de rundet af? Og hvad er det, vi kan tilføre undervisning og læring med disse teknologier? I dette blogindlæg afslører jeg hvilke teknologiske trends, der er digitale darlings i moderne læringsprodukter. Til slut får du et konkret eksempel på, hvordan de bringes i spil i et af de nye, spændende læremidler: Tjek.me.
Hvordan implementerer du e-læring i organisationen?
Hvad kræver det, når din virksomhed eller uddannelsesinstitution skal i gang med e-læring? Hvordan implementerer du e-læring i organisationen? Hvordan får du medarbejderne til at gå e-læringsvejen? Hvordan håndterer du modstand mod forandring? Du får her mine 10 opmærksomhedspunkter til en vellykket implementering af e-læring i organisationen.
Valg af LMS
Hvordan vælger man det rette LMS? Hvilke krav skal man stille, og hvad skal man lægge vægt på? Det afhænger selvfølgelig af organisationens ønsker og behov. Få her min liste med opmærksomhedspunkter, når du skal vælge LMS.
Mange muligheder med MOOCs
Du kender sikkert allerede til MOOCs – universiteternes gratis og åbne online kurser. Men ved du også, hvordan MOOCs kan skabe værdi i en virksomhed? I dette indlæg får du både grundlæggende info om MOOCs og mine fem konkrete og værdiskabende idéer til virksomheds-MOOCs.
Hvad er instructional og didaktisk design?
Instructional design og didaktisk design er to beslægtede, men meget forskellige begreber for at udvikle designs for læring. De har hver sine kendetegn, formål, opbygning m.m. Få styr på begreberne og hvornår du med fordel kan bruge det ene og det andet.